yritysrahoitus

Yritysrahoitus – kuluihin, kasvuun vai molempiin?

Yrityslainaa voit hakea moneen eri tarpeeseen. Yritysrahoitus auttaa akuutissa tilanteessa, jolloin rahat suunnataan päivittäisten kulujen kattamiseen, mutta yritystoiminnan alussa tai hyvän ennakoinnin kautta yrittäjällä on mahdollisuus hyödyntää lainaa yrityksen muillakin osa-alueilla. Se, kuinka varoja päätetään käyttää, vaihtelee yrityksen tilanteen ja toimialan mukaan.

Olipa oma tilanteesi mikä tahansa, on hyvä pysähtyä hetkeksi miettimään kokonaisuutta, ennen kuin päätät, mihin kaikkeen lainasi sijoitat. Yritysrahoitus taipuu moneksi, voit maksaa sen avulla laskuja, sijoittaa investointeihin tai panostaa kasvuun ja markkinointiin. On sinun päätettävissäsi, hajautatko rahoituksen kautta saadun summan yrityksesi eri osa-alueille vai käytätkö sen tilanteen vaatiman yksittäisen asian korjaamiseksi.

Tee suunnitelma – älä unohda pitkän aikavälin kustannuksia

Yritysrahoitus on saatu, onhan sinulla suunnitelma valmiina? Tämä on se hetki, kun lopullinen suunnitelma lainan käytön suhteen on viimeistäänkin hyvä tehdä. Tutki yrityksesi eri tarpeita ja pidä mielessäsi, mihin asiaan tai toiminteeseen sijoittaminen toisi yrityksellesi myös tuloja, sillä takaisinmaksusuunnitelman hyväksyessäsi, sinun on huolehdittava myös siitä, että lainaa on varaa lyhentää.

Toimintakulujen kattaminen

Olipa kyseessä sitten fyysisen tilan vuokraus, sähköt, apuohjelmat, Internet-palvelut tai muut kulut, yrityksesi päivittäinen pyörittäminen vaatii rahaa. Säännölliset kulut kasvavat turhan isoiksi, mikäli muutamakin lasku jää maksamatta, joten voi olla viisainta siirtää osa lainastasi yleisten toimintakulujen kattamiseen. Ennakoimalla tulevat kulut, on osa rahoituksesta helppo allokoida tulevia maksuja varten

Velkojen maksaminen ja lainojen yhdistäminen

Olet saattanut hakea tällä kertaa yritysrahoitusta, koska sinulle on jo kertynyt velkoja yritystoimintasi tiimoilta. Lainat usealta eri luotonantajalta on yleensä kalliimpi vaihtoehto kuin se, että sinulla on vain yksi laina, yhdellä takaisinmaksusuunnitelmalla. Vanhojen velkojen maksaminen tai lainojen yhdistäminen yhteen paikkaan helpottaa myös maksujen hallintaa sekä budjetointia.

Mikäli sinulla on useita velkoja, tutustu kaikkiin korkoihin ja maksuihin. Sen sijaan, että jonglööraat useiden eri lainojen parissa, lainojen yhdistäminen yhdeksi lainaksi voi olla juuri se askel yrityksellesi, jonka tarvitset. Säästöjä tulee jo siitä, kun neuvottelet lainallesi alhaisemman koron kuin aikaisemmissa rahoituksissa.

Yritysrahoitus mahdollistaa investoinnit

Joskus yrittäjän haasteena on se, että kysyntää on, mutta yrityksellä ei ole varaa siihen vastata. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi tyhjää varastoa tai vanhentunutta kalustoa.

Tuotteet ja varasto

Varastot ja tuotteet ovat elintärkeitä yrityksesi normaalille toiminnalle, ja yksi todennäköisimmistä vaihtoehdoista on, että tulet käyttämään osan lainastasi tällä alueella, varsinkin jos olet vähittäiskaupan alalla. Rahoituksen käyttäminen tuotevalikoimasi ja varastojen täydentämiseen on hyväksi havaittu tapa muun muassa kausiluontoiseen kysyntään vastatessa ja uusia tuotteita kokeiltaessa. Ole maltillinen, sillä täydet varastot ovat myös rasite, jos kauppa ei jostain syystä käy eivätkä uudet tuotteet löydä kiinnostuneita ostajia.

Laitekannan uusiminen

Toimialastasi riippuen, suurin kasvun este saattaa olla oikean laitteiston puuttuminen. Tämä investointi voi olla uusi pakettiauto yrityksellesi tai uusi työkone rakennusyrityksellesi. Laitteet ovat monesti todellinen liikkeellepaneva voima kasvussa, ja ne voivat viedä yrityksesi toiminnan kokonaan uudelle tasolle, joko lisäämällä tehokkuutta tai tarjoamalla sinulle täysin uuden kohderyhmän palveluvalikoimasi kasvaessa.

Uuden tuotteen tai palvelun lanseeraaminen

Oletko tilanteessa, jossa sinulla on jo uskollinen asiakaskunta ja vahva myynti? Kuulostaa, että yrityksesi on hyvässä kunnossa. Tässä asemassa olevalle yrityksen omistajalle, etenkin jos kilpailu on lisääntymässä, saattaa olla juuri oikea aika tuoda markkinoille uusi tuote tai palvelu.

Mikäli haluat toteuttaa pitkäaikaista, kestävää liiketoimintaa, sinun on otettava askel eteenpäin. Tämä ei tarkoita suunnitelmien tekemistä vain ensi vuotta ajatellen, vaan tähtäimeksi voi ottaa jopa seuraavat viisi vuotta. Uusi tuote tai palvelu saattaa olla juuri sitä mitä tarvitset pitääksesi vanhat asiakkaat uskollisina. Tulevaisuuteen suunnattu katse auttaa myös pysymään mukana ikuisesti kehittyvillä markkinoilla.

Markkinoinnin ja mainonnan avulla luot uusia myyntimahdollisuuksia

Päästäkseen käsiksi menestykseen on ensin käytettävä rahaa. Kun sinulla on mahdollisuus hajauttaa yrityksellesi saamasi rahoitus, on yksi potentiaalinen vaihtoehto budjetoida osa lainasta markkinointitarkoituksiin. Sijoitus on kannattava, kun tavoitteenasi on pysyä vanhojen asiakkaiden mielessä, laajentaa asiakaskuntaasi tai houkutella uusia asiakkuuksia tuotteiden tai palveluiden äärelle. Markkinoinnin näkökulmasta tämä voi tarkoittaa esimerkiksi panostuksia hakukonemainontaan, sosiaalisen median markkinointiin tai ylipäänsä uuden sisällön luomiseen.

Hakukonemainonta – tavoita jo valmiiksi kiinnostunut kohderyhmä

Maksulliset, klikkipohjaiset mainokset hakukoneissa ovat yksi parhaista tavoista kohdistaa markkinointia tietylle alueelle. Hakukoneissa tuotteita tai palveluita etsivät ihmiset ovat jo valmiiksi kiinnostuneita etsimänsä kategorian tuotemaailmasta. Joskus mainoskampanjan kustannukset voivat kuitenkin estää yritystä jatkamasta onnistunutta markkinointistrategiaa. Mikäli tämä mainostapa on tuonut tarvittavaa asiakasvirtaa sinulle tai haluat laajentaa markkinointiasi tällekin alueelle, panostaminen hakukonemainontaan on hyvä sijoitus, jolla kasvatat tunnettuuttasi ja tutustutat uusia asiakkaita yritykseksi tuotteisiin tai palveluihin.

Enemmän sisältöä – enemmän tarttumapintaa potentiaalisille asiakkaille

Suurin osa yrityksistä kamppailee ajoittain houkuttelevan sisällön luomisessa verkkosivustolleen. Aika- ja resurssipula johtaa monesti siihen, että muut asiat ajavat ohi, ja se onkin ymmärrettävää yrittäjän kiireisessä arjessa. Mikäli lisää sisältöä ei koskaan tehdä, on suuri todennäköisyys, että sivuillesi ei löydä potentiaalisia asiakkaita tai kävijät eivät saa toivomaansa informaatiota sivujesi kautta ja siirtyvät toisaalle.

Esimerkiksi vilkkaan blogin ylläpito on suositeltavaa merkittävän läsnäolon luomiseksi verkossa. Sen avulla pystyt jakamaan tietoa tuotteistasi tai palveluistasi, vinkkejä, näkemyksiä ja jopa avata yrityksesi arvoja. Luot siis samalla mielikuvaa yrityksestäsi, kun julkaiset asiakaskuntasi kannalta tarpeellista sisältöä. Parhaassa tilanteessa saatat pystyä luomaan kyseisen sisällön itse tai saat apua yrityksesi henkilöstöltä. Mikäli tämä ei ole mahdollista, yritysrahoitus auttaa sinua myös freelance-sisällöntuottajan palkkaamisessa. Osa-aikainen apu voi olla juuri se askel, jolla bloggaamisesi saadaan takaisin raiteilleen.

Sosiaalinen media – ole läsnä siellä, missä asiakkaasi viettävät aikaa

Sosiaalinen media on tehokas alusta yhteydenpitoon asiakkaiden kanssa. Kun valitset käyttöösi kanavan, jossa asiakkaasi viettävät aikaa, pystyt kohdistamaan markkinoinnin suoraan heille, ja parhaassa tapauksessa lisäät bändiuskollisuutta sekä laajennat kohderyhmääsi.

Sosiaalinen media on tehokas foorumi liidien tuottamiseen. Voit luoda kanavissa sisältöä, joka tarjoaa lisäarvoa asiakkaillesi tai potentiaalisille sellaisille, samalla kun vaalit heidän suhdettaan brändiin. Kun käyttäjät klikkaavat sisältöäsi tai tarjoustasi, he ovat yleensä aktiivisesti etsineet vastaavaa tietoa tai tuotetta, ja saattavat sen takia jopa valita päivitysten vastaanottamisen eli yrityksesi seuraamisen. Koska nämä ihmiset ovat jo seuraajiasi, he ovat todennäköisesti henkilöitä, jotka saat käännettyä myös asiakkaiksi, sillä kiinnostus on jo olemassa.

Hyvän seurannan avulla kohdistat markkinointipanostuksesi oikein

Kun markkinoinnissa on päästy vauhtiin, tulee monelle yrityksille eteen haaste selvittää, mikä toimii ja mikä ei. Minkä kanavan panostukset antavat oikeasti sijoittamallesi rahalle vastinetta? Ei ole kannattavaa panostaa markkinointiin, jos et aio analysoida markkinoinnilla saamiasi tuloksia. Myös pienyrityksille on käytössä monia työkaluja ja seurantatekniikoita markkinointityön tehokkuuden määrittämiseksi.

Tähänkin asiaan on ulkoista apua ostettavissa. Parhaiten hyödyt, kun et ulkoista seurantaa kokonaan, vaan palkkaat tueksesi osa-aikaisen avun tai freelancerin, joka auttaa sinua valitsemaan sopivat työkalut ja ohjeistaa sinut alkuun seurantatyökalujen hyödyntämisessä.

Kuten huomaat, on olemassa monia osa-alueita, joihin panostamalla pystyt nostamaan liiketoimintasi uudelle tasolle. Tutkimalla nykytilannetta yritystoiminnan ja markkinan osalta sekä kirkastamalla tavoitteesi teet parempia päätöksiä yritysrahoituksen käytön sekä yrityksesi suhteen.

Artikkelin on julkaissut Oy Netford Capital Ltd:n tarjoama Yrityslaina247-palvelu, joka tarjoaa rahoituspalveluja PK-yrityssektorille. Palvelulle on myönnetty Avainlippu-merkki, joka kertoo suomalaisesta palvelusta sekä kotimaista työtä edistävästä vaikutuksesta. Kuulumme kotimaisen Moment Ventures -konsernin yritys247-perheeseen, joka tarjoaa yrittäjien arkea helpottavia palveluita, kuten Perintä247 ja Domain247.

 

 

Jaa artikkeli sosiaaliseen mediaan

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp

Jätä kommentti