yrittäjän hyvinvointi

Yrittäjän hyvinvointi – mahdollista vai urbaanilegendaa?

Työeläkeyhtiö Elon ja Suomen Yrittäjien tammikuun lopussa julkaistun Menesty yrittäjänä -kyselytutkimuksen mukaan jopa 34 % vastaajista kertoi työkykynsä olevan alentunut. Huolestuttava luku paljastaa, että monen yrittäjän arki kaipaisi sekä tukea että ryhtiliikettä. Joni Jaakkola, Optimal Performancen toimitusjohtaja, voimaharjoitteluvalmentaja, innostava luennoitsija ja Väkevä työelämä -kirjan kirjoittaja kertoi meille omasta ajatusmaailmastaan kokonaisvaltaista hyvinvointia koskien. Yrittäjän hyvinvointi näkyy monesti suoraan yrityksen tekemisessä ja tuloksessa. Ota siis talteen Jaakkolan vinkit kohti arkea, jossa elämä maistuu ja virtaa riittää stressavinakin aikoina.

Hyvinvointiyrittäjäksi sattumusten kautta

Koko elämänsä aktiivisesti liikkunut, koulutukseltaan alunperin diplomi-insinööriksi itsensä lukenut Joni Jaakkola teki harrastuksistaan itselleen ammatin vuonna 2010. Kaveripiiristä ei esimerkkejä yrittäjyydestä löytynyt, mutta omaa päivätyötä kohtaan oli kerääntynyt juuri sopivasti turhautuneisuutta, jotta päätös hyvinvointiyrittäjäksi ryhtymisestä sai lopullisen sinetin.

– Ei siinä varmaan olisi pomon tarvinnut kuin tarjota paikallaan junnaavan projektin sijaan eri projektia tai lisää palkkaa, jotta se turhautuneisuus arkeen olisi väistynyt. Se oli sellaista kumuloitunutta harmitusta silloin. Vaimo oli tehnyt hyvinvointivalmennuksia, jotka alkoivat vetää hyvin. Olin itsekin vääntänyt punttia ja katsonut tarkemmin mitä syön, joten ajattelin, että mulla olisi annettavaa voimaharjoittelun alueella. Tämä oli sellainen yksi sattumus elämässä. Nyt siitä on jo 11 vuotta aikaa, kertoo Jaakkola yrityksen alkuvaiheista.

Syö, liiku ja palaudu fiksusti

– Hyvinvointi tarkoittaa mulle sitä, että on voimavaroja tehdä asioita. Kehoa ja mieltä ei voi erottaa toisistaan eikä mielen treenaamista tulisi unohtaa. Toisille se on meditaatiota tai mindfulness-harjoituksia ja toisille arkisia reflektioharjoituksia, joissa jutellaan puolison tai ystävän kanssa siitä miten menee, ja miltä tällä hetkellä tuntuu. Jos esimerkiksi nukkuu huonosti, on mielenmaisema aivan erilainen kuin hyvin nukutun yön jälkeen. Se vaikuttaa ihmisen voimavaroihin, mitkä taas määrittävät minkälaiseksi henkilön elämä muodostuu. Syö, liiku ja palaudu fiksusti. Toivoisin, että tavoitteeksi ennen kaikkea otettaisiin se hyvinvointi eikä esimerkiksi laihtuminen. Kun teet asioita oman hyvinvointisi eteen, hyötyjä tulee ovista ja ikkunoista, yksi niistä saattaa olla se painon putoaminen, valaisee Jaakkola filosofiaansa hyvinvoinnista.

Väkevä työelämä – kyky tuottaa tuloksia

Jaakkolan mukaan jotkut yrittäjät sortuvat siihen, että pitävät huolta itsestään viimeisenä. Empaattinen yrittäjä haluaa, että työntekijöillä ja asiakkailla on kaikki mahdollisimman hyvin. Nukkumaan mennään vasta, kun viimeisetkin asiat on huolehdittu, ja palkkaa nostetaan silloin jos tilille jää rahaa jäljelle. Hyvinvointivalmentaja haastaakin ajattelemaan asiaa laaja-alaisemmin.

– Yrittäjän hyvinvointi on se, mitä pitäisi suojella myös. Jos tämä tärkeä tyyppi hyytyy, kärsii kaikki. Kun yrittäjä itse ei enää jaksa, hän saattaa tehdä asteen tyhmempiä päätöksiä, joka taas vaikuttaa liian moneen asiaan. Tulisi muistaa, että yksi yrittäjän tärkein ominaisuus on kyky tuottaa tuloksia asiakkaalle. Se, että on kiva ja hyvä tyyppi, ei saisi mennä sen ohi, että huolehditaan omista voimavaroista, jotka mahdollistavat niiden hyvien päätösten tekemisen sekä onnistuneen liiketoiminnan.

Jaakkolan kirja, Väkevä työelämä, nostaa esiin työelämän tärkeimpiä taitoja sekä tarjoaa lukijalleen selkeät askeleet oman hyvinvoinnin lähtötilanteen kartoitukseen, suunnitelman tekemiseen ja elämäntaparemontin käytännön toteuttamiseen. 15-vuotiaasta asti työelämässä ollut yrittäjä haluaa kirjallaan myös muistuttaa, että on täysin sallittua käydä töissä vain siksi, että ansaitsee rahaa asuntolainan maksuun tai saadakseen ylipäänsä ruokaa pöytään. Aina sen hienommilta kuulostavia motivaatiotekijöitä ei tarvita.

– Siitä tuli sellainen työelämän käsikirja, perusteet ja vähän päälle. Työelämään liittyy tiettyjä peruslainalaisuuksia, joista ei hirveästi puhuta. Monesti puhutaan vaan fantsuista ja kivoista asioista. Olen itse käsitellyt paljon sitä, millaisia elementtejä mulla on ollut ympärillä silloin kun töissä on ollut kivaa, verrattuna siihen, kun arki on ollut synkempää. Tärkeintä olisi suojella niitä omia voimavaroja, pitää itsensä hyvässä kunnossa. Muuten ei jaksa viisi kertaa viikossa tehdä kahdeksan tunnin päiviä tai jopa enemmän. Terveys ja hyvinvointihan eivät ole vain elintavoista kiinni. Sosiaalinen piiri, pankkitilin saldo, perimä ja kaikki muu ovat myös vaikuttavia tekijöitä, mutta hyvinvointi ja monet arjen pienet, fiksut valinnat ovat pitkälti omissa käsissä. Tähän kirjaan on koostettu hyvin selkeät ohjeet liikuntaa, ravintoa ja palautumista koskien, kertoo Jaakkola kirjastaan.

Kotikonttorit ovat kasvattaneet passiivisuutta

Jaakkolan mukaan koronavuosi toi joillekin mukanaan varsin merkittävän passiivisuuden kasvun. Ihmiset ajautuivat kotikonttoreille, ja sitä myötä hyötyliikunnan määrät laskivat. Passiivisuutta on hyvinvointiyrittäjän mukaan ollut havaittavissa jokaisessa aktiivisuusryhmässä, jopa normaaleissa olosuhteissa hyvinkin aktiivisten ihmisten keskuudessa. Elinympäristön vaikuttaessa merkittävästi tekemiseen on työmatkojen, portaiden ja muun hyötyliikunnan puuttuminen näkynyt siten, että alarajana pidetyn 6000 askeleen päivätavoite jää kotioloissa monelta toteutumatta.

Aloita elämäntaparemontti itselle helpoimmasta asiasta

– Olemme menneet välillä aika pahasti sivuun siitä, mitä ihminen tarvitsee voidakseen hyvin. Tutkimuksia näistä asioista ei ole tehty turhaan, ja ne toistavat aina samoja tuloksia asioista, joita ihminen tarvitsee voidakseen hyvin. Ainoa juttu, mitä liikunnan osalta esimerkiksi tulisi välttää, on se, että ei tee ikinä yhtään mitään. Kävele reippaasti 30 minuuttia päivässä, jo sillä pääset pois pahimmasta riskiryhmästä, tarvittaessa jaa se vaikka kahdeksi 15 minuutin lenkiksi, sille pitäisi löytyä aikaa, opastaa Jaakkola.

– Jos lähtötilanne on se, että kaikessa on haasteita, syöminen, liikkuminen ja palautuminen on ihan solmussa, tavoitteeksi tulisi ottaa, että saa näistä jokaisen kuntoon. Joiltakin se ottaa muutamia kuukausia, toisilta kaksi vuotta. Ei kannata kuitenkaan asettaa itselleen heti suuria paineita, vaan aloittaa siitä helpoimmasta asiasta. Se voi esimerkiksi tarkoittaa, että alat tekemään mindfulness-harjoituksia säännöllisesti ja menet nukkumaan jo kello 20.30. Toiselle on helpointa tehdä kolme kävelylenkkiä viikossa. Mikäli voimavaroja riittää, ehdottaisin, että aloitat unesta. Kun unen saa kuntoon, kaikesta tulee helpompaa. Tärkeintä on kuitenkin aloittaa jostain, mistä tulee heti onnistumisia, asioista, joista saat homman käyntiin. Elämäntaparemontti tehdään usein oman toimen ohella, joten älä lyö heti kahdeksaa uutta asiaa siihen yhtälöön, neuvoo hyvinvointivalmentaja elämäntapamuutoksen alkumetreistä.

Kuuntele omaa jaksamista

Voimavarojen ehtyminen ei Jaakkolan mukaan tapahdu hetkessä vaan tilanteen paheneminen saattaa edetä huonompaan suuntaan useampien kuukausien ajanjaksolla. Työntekijän tai yrittäjän hyvinvointi on alentunut, kun arki tuntuu olevan kivireen vetämistä, mikään ei huvita, asiat aiheuttavat ärtyneisyyttä, ja pienet haasteet tuntuvat yhä isommilta. Sen sijaan, että ihminen alkaa huolehtimaan paremmin hyvinvoinnistaan, on inhimillistä turtua, ja alkaa korjata omaa arkeaan keinoilla, joilla pakolliset asiat saadaan hoidettua myös pienemmillä voimavaroilla.

– Olisi tärkeää pysähtyä kuuntelemaan itseään ja omaa vointiaan. Kysellä itseltään, miten mulla menee? Mitä voisin jättää pois ja mitä voisin tehdä enemmän, jotta voisin paremmin? Podcast-vieraani Ville Ojanen sanoi hyvin, että elämäntaparemontin tekemiseen tarvitaan yhteyttä omaan sisäiseen maailmaan. Suurinta myrkkyä sen yhteyden pitämiselle on stressi ja kiire.

– Yksi mittari, joka antaa viitteitä siitä, oletko oikealla tiellä voi olla esimerkiksi kansalliset liikuntasuositukset. Oletko pystynyt liikkumaan riittävästi? Entä syötkö 4-5 hyvää ateriaa päivässä, ja saatko nukuttua 7-9 tuntia yössä? Ihminenhän ei voi nukkua liikaa. Jos ajatellaan maapallon kaikkia olioita, niin ihminen on se, joka ei useinkaan arvosta omaa untaan. Kun päivän kaikki velvollisuudet on tehty, laitetaan vielä Temptation Island pyörimään sen sijaan, että varmistettaisiin hyvä palautuminen pitkillä yöunilla, naurahtaa Jaakkola.

Yrittäjän hyvinvointi alkaa arjen valinnoista

Hyvinvointivalmentajan mukaan useat valmennukset alkavat arjen hallinnan valmentamisesta. Kun työntekijä tai yrittäjä ajautuu tilanteeseen, jossa paino on noussut, selkä on kipeä, liikunta on jäänyt eikä energiaa ole, on osattava suunnata ajatukset siihen perimmäiseen syyhyn, joka tilanteeseen on johtanut.

– Se, että tällaisessa tilanteessa moni miettii pitäisikö leivät jättää pois tai bataatti vaihtaa perunaan, on ihan normaali reaktio, mutta kyllä se syy monesti löytyy esimerkiksi palautumisen laiminlyönnistä. Kun ihminen tekee 14 tuntia töitä päivässä ja nukkuu viisi tuntia, ei leivillä ole suurta merkitystä paremman voinnin kannalta, toteaa Jaakkola.

Treeniruutiineista saa poiketa

Liikunnasta puhuttaessa on Jaakkolan mielestä tärkeää löytää jokaiselle oma lajinsa. Hyvinvointivalmentajan mukaan hermosto, aivot ja sydän kyllä kiittävät ihan kaikenlaisesta liikunnasta, joten hän kehottaakin rohkeasti kokeilemaan eri vaihtoehtoja. Mustavalkoinen ajattelu treenaamisen suhteen ei kuitenkaan vie oikeaan suuntaan.

– Sellainen ajatusmaailma harvoin toimii, jossa treenataan vaan sitä mitä lapussa lukee, ja jos juuri tänään ei koe siihen kykenevänsä, ei tehdäkään mitään. Siitä tulee hirveä epäonnistumisen tunne, aivan turhaan. Jos tänään ei mennyt, kuten suunniteltiin, se pitää hyväksyä tai tehdä jotain korvaavaa, Jaakkola neuvoo.

– Se minkälainen suhde siihen hyvinvoinnin eteen tekemiseen on, määrittää paljon. Tietty rentous tulisi löytää, mutta samalla sitoutua siihen, mitä se hyvinvoinnin edistäminen vaatii. En itsekään aina elä kuten saarnaan. Tällä viikolla haasteena on ollut viikkokalenterin liiallinen täyttyminen. Se yleensä käynnistää vyyhdin, jossa tehdään liian myöhään töitä, nukutaan liian vähän, väsyttää, joten tehdään huonoja valintoja ruoan suhteen. Välillä on näin. Pyrin kuitenkin aina pitämään huolen, etten ole viikkoja tai kuukausia siellä sivuraiteilla, hymyilee Jaakkola.

Artikkelin on julkaissut Oy Netford Capital Ltd:n tarjoama yrityslaina247-palvelu, joka tarjoaa rahoituspalveluja PK-yrityssektorille. Palvelulle on myönnetty Avainlippu-merkki, joka kertoo suomalaisesta palvelusta sekä kotimaista työtä edistävästä vaikutuksesta. Kuulumme kotimaisen Moment Ventures -konsernin yritys247-perheeseen, joka tarjoaa yrittäjien arkea helpottavia palveluita, kuten yksittäisissä maksuhuomautuksissa sekä perintätoimeksiannoissa tukea antava perintä247 .

Jaa artikkeli sosiaaliseen mediaan

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp

Jätä kommentti