pienyrittäjä

Pienyrittäjä taitaa tuotteistuksen – Nelli Kuvaa lanseerasi verkkokurssit

Kuudetta vuotta valokuvauksen parissa työskentelevä yrittäjä Nelli Kivinen ei turhaan tituleeraa itseään Suomen positiivisimmaksi valokuvaajaksi. Tuleen ei jääty makaamaan, vaikka viime kevään sesonki käynnistyi tyhjällä kalenterilla. Henkilö- ja yrityskuvauksen lisäksi palveluvalikoima kasvoi entisestään, verkkokauppayrittäjien tuotekuvauksiin on apua saatavilla nyt myös verkossa. Positiivinen tekemisen meininki sekä ennakkoluulottomuus ovat vieneet valokuvaajan niin alun haasteiden kuin yhden koronavuodenkin läpi. Pienyrittäjä kertoi meille urapolustaan ja valinnoistaan, jotka ovat kantaneet tähän hetkeen. Tulevaisuuden suunnitelmistakaan ei väriä puutu, sillä vain ne hykerrytttävimmät ideat ovat Nellille tarpeeksi hyviä toteutettavaksi.

Taideteollinen muotoilija valitsi valokuvauksen

– Olen koulutukseltani Taideteollinen muotoilija ja aina ollut sellainen luova hörhö, naurahtaa Nelli Kuvaa -yritystä pyörittävä Nelli Kivinen. – Ennen yrittäjyyttä listasin ihan konkreettisesti paperille, mistä asioista pidän ja mistä en. Huomasin, että valokuvaus yhdistää itse asiassa paljon asioita, joista pidän. Tykkään työskennellä ihmisten kanssa sekä erilaisten projektien suunnittelusta ja toteutuksesta. Halusin myös työn, joka mahdollistaa vapaat illat ja viikonloput sekä sen, että minulle jää mahdollisimman paljon aikaa perheelle, Nelli jatkaa.

Päätös yrittäjäksi ryhtymisestä syntyi pienen pohdinnan jälkeen helposti. Helsinki Design Schoolista Nelli haki lähinnä suuntaa tekemiselleen. Hän halusi päästä ihmisten pariin, jotka tekevät valokuvausta työkseen ja oppia heiltä lisää. Henkilökuvaukseen keskittyminen alkoi tuntumaan omalta jutulta, sillä uusien ihmisten tapaaminen on se, mistä kuvaaja itse syttyy.

– Rakastan ihmisiä. En ajattele, että tulisipa hieno kuva vaan sitä, miten mielenkiintoinen ihminen mulla siinä edessä on. Se ihminen on se juttu, tekniset asiat ovat sitten erikseen. Haluan, että ihminen on itse tyytyväinen ja kokee näyttävänsä kuvissa itseltään, kertoo Nelli. Jotain onnistuneista kohtaamisista kertoo Suomen positiivisin valokuvaaja -titteli, jolla Nellin asiakas kutsui yrittäjää erään työkeikan ohessa, ja joka nykyään tunnetaan valokuvaajan yhtenä tavaramerkkinä.

Yrittäjän arki – alun haasteista onnistumisiin

Yrittäjätaipaleen alussa tehty kilpailijakartoitus paljasti Nellille, että valokuvaajat tarjoavat usein palveluitaan kaikkiin tilaisuuksiin ja toteutuksiin. Nelli Kuvaa -yrityksen palvelut päätettiin kuitenkin keskittää juuri henkilökuvaukseen sekä yrityskuvaukseen. Vinkit portfolion tuottamisessa auttoivat palveluiden rajaamisessa, sillä kuvakokoelmiin valittiin juurikin sellaisia kohteita ja kuvauksia, joita Nelli halusi tehdä enemmän jatkossakin. Alussa tämä oli haaste, ja jonkin verran asiakkuuksia jäi tästä syystä saamatta.

– Ensimmäiset pari vuotta eivät liiketoiminnallisesti olleet helppoja, vaikka painoin kyllä niska limassa hommia. Mulla ei vielä ollut verkostoa, eikä juurikaan yrittäjätuttuja, kaikki lähti alusta. Varsinkin yritysasiakkuuksien pariin oli vaikea päästä tuntemattomana kuvaajana. Myös hinnoittelun kanssa sai säätää aika lailla, kertoo Nelli yrittäjyyden alkuajoista. Ahkeruus ja verkostoituminen alkoivat kuitenkin kantaa hedelmää, ja henkilökuvausten lisäksi Nelli pääsi tekemään kuvauksia myös yritysten pariin.

– Paras palaute on, kun joku hyppii tasajalkaa innosta nähdessään millaisia kuvia saatiin aikaiseksi, hymyilee Nelli. – Yrityskuvauksissakin pääsee esiin se, että mun on helppo olla ihmisten kanssa ja saada heidät rentoutumaan. Yrityksen henkilöstö ei yleensä ole täynnä ammattimalleja, on ihanaa kun saan palautetta, että tämähän olikin hauskaa eikä yhtään niin kamalaa kuin ajattelin, nauraa yrittäjä.

Tuotekuvauskurssi verkossa – kasvata verkkokaupan myyntiä

Nelli Kuvaa -yrityksen sesonki on parhaimmillaan maalis-kesäkuussa sekä syksystä jouluun. Viime kevään sesonki oli juuri alkamassa, kun koronan vaikutukset alkoivat näkyä ja yrittäjän kalenterissa ne näkyivät erityisen selkeästi. Buukattuja kuvauksia peruttiin ja tarjouksia ei enää kyselty.

– Pari päivää murehdin ja sitten olin jo kehittelemässä uutta. Olen itse tehnyt aikanaan koruja, mutta silloin en osannut vielä kuvata. Nykyään mulla on se tietotaito, jonka avulla voin opastaa kuvausta pienyrittäjille, jotka myyvät tuotteitaan verkossa. Olin jo aikaisemmin miettinyt verkkokurssin toteuttamista, mutta ajanpuutteen takia se oli jäänyt. Nyt oli juuri sopiva hetki puristaa se ulos, koska ostaminen keskittyi vahvasti verkkoon, kertoo Nelli viime kevään mietteistä.

– Tiesin, että tarvetta tuotekuvauskurssille on, koska olin eri ryhmissä nähnyt pienyrittäjien esittelevän upeita käsitöitä ja tuotteita, mutta itse kuvat niistä olisivat voineet olla parempia. Kyselin myös yhdessä FB-ryhmässä olisiko kiinnostuneita, jos tällaisen kurssin toteutan? Kommentit olivat positiivisia, ja osa kommentoijista päätyikin myöhemmin asiakkaaksi. Mä olen sellainen sosiaalinen hiiri, jolla on nykyään hirveän hyvä verkosto. Ihmettelin erilaisia verkkokurssialustoja, ja koska hyödynnän mun verkostoa kaikessa, pyysin sieltä apua mun idean kanssa. Lähdin siis höyryjunamaisesti eteenpäin ja pari viikkoa, niin kurssi oli koossa, kuvailee Nelli prosessia.

Verkkokurssit toivat asiakkaita heti

Nopeasti syttyvä yrittäjä päätti jättää liian hiomisen sekä täydellisyyden tavoittelun tällä kertaa pois, ja kuvasi materiaalin nopealla tahdilla omilla välineillään. Muutama vuosi aikaisemmin Nelli oli pitänyt koulutuksen samasta aiheesta, joten siellä esiin tulleista teemoista sekä kysymyksistä oli helppo koostaa ja muokkailla runkoa yrittäjille suunnattuun verkkokurssiin. Ajoitus oli kohdallaan, sillä ensimmäisen kuukauden aikana myyntiä tehtiin heti 3500€:n edestä.

– Pienyrittäjä ei välttämättä ole tilanteessa, jossa voi maksaa mulle omien tuotteidensa kuvaamisesta, mutta tuotekuvauskurssi antaa hänelle valmiit vinkit parempiin tuotekuviin, joista on selkeästi etua lisämyyntiä tavoiteltaessa. Olen saanut kiitosta kurssin selkeydestä, se on toteutettu tekstillä ja lyhyillä videoilla, jotka vievät suoraan asiaan, ilman turhaa jargonia. Kurssilaisilla on oma FB-ryhmä, missä he voivat kysellä mitä tahansa aiheeseen liittyen. Heillä on siis jatkuva tuki saatavilla, kun kuvauksessa tulee haasteita eteen. Pidän myös Nellilive-lähetyksiä kurssilaisille heidän toivomistaan aiheista, kertoo Nelli kurssien toteutuksesta.

Markkinointi verkossa tuo asiakkaita ja yhteistyömahdollisuuksia

– Verkkokurssien markkinoiminen olikin sitten alkuun ihan uusi asia. Tuuppasin viestiä kursseista ensin ihan fiilispohjalta Facebookin eri ryhmiin. Mun kanaviksi on valikoituneet Instagram, Facebook ja LinkedIn. Kerroin myös verkostolleni LinkedInissä, miten vuosi 2020 on muuttanut mun liiketoimintaa, ja kuinka olen lisännyt palveluihini verkkokurssit. Kyseinen julkaisu lähti aivan lentoon ja sai jopa 25 000 näyttöä, paljastaa Nelli alun markkinointitoimenpiteistä. Viime vuoden lopussa tuli sopiva hetki ottaa markkinointiin avuksi digimarkkinoija, joka huolehtii nykyään näkyvyydestä oikeissa kanavissa, Nellin itse keskittyessä kuvauksiin, niiden järjestelyihin sekä uusien kurssien toteutukseen.

Tällä hetkellä verkkokursseja on tarjolla kaksi, Pienyrittäjän tuotekuvauskurssi ja Järjestelmäkamera tutuksi -kurssi. Uusia kokonaisuuksia on jo tekeillä, kiinteistövälittäjien kuvauskurssin ollessa jo osaksi toteutettu. Uuden kumppanuuden myötä suunnittelussa on myös sosiaalisen median strategian ja valokuvauksen perusteita yhdistävä verkkokurssi, joka julkaistaan Viestintäopiston verkkokaupassa myöhemmin keväällä.

– Mulla on aina myös uutta Nelli-fanitavaraa kehitteillä. On ollut Nelli-naamaria, Nelli Kuvaa -hupparia, ja tulossa on myös Nellikone-selainpeli, jonka tarkoitus on tehdä vähän näkyvämmäksi se, mitä osaan ja mitä mun palveluihin kuuluu, idearikas yrittäjä listaa. Uuden Kallion studion odotetut avajaiset vaihtuivat viime keväänä pettymykseen, mutta asiakaslahjaksi tilatut Nelli-naamarit eivät jääneet hyödyntämättä. Kekseliäs yrittäjä kertoi avoimesti tilanteestaan ja halustaan piristää myös muita. Naamareista kehittyi kuin vahingossa uusi markkinointikampanja. Valokuvaaja päätyi myymään Nelli-naamareita nimelliseen 5 euron hintaan, ja jokainen naamarikuvan sosiaalisessa mediassa jakanut pääsi mukaan veloituksettoman valokuvauksen arvontaan.

Markkinointikampanja herätti paljon hilpeyttä, ja kuvat levisivät nopeasti sosiaalisessa mediassa. – Mun mielestä on hirveen hyvä, että alkaa vaan tekemään asioita. Ei ole aina helppoa nousta pohjalta, mutta ei ole muuta vaihtoehtoa kuin nousta ylös, jos haluaa selvitä. Itse ajattelen, että jos sä oot se, joka tekee asioita, jäät ainakin mieleen, toteaa Nelli lopuksi positiiviseen tapaansa.

Kuva: Viivi-Maria Grosvenor

Artikkelin on julkaissut Oy Netford Capital Ltd:n tarjoama yrityslaina247-palvelu, joka tarjoaa rahoituspalveluja PK-yrityssektorille. Palvelulle on myönnetty Avainlippu-merkki, joka kertoo suomalaisesta palvelusta sekä kotimaista työtä edistävästä vaikutuksesta. Kuulumme kotimaisen Moment Ventures -konsernin yritys247-perheeseen, joka tarjoaa yrittäjien arkea helpottavia palveluita, kuten yksittäisissä maksuhuomautuksissa sekä perintätoimeksiannoissa tukea antava perintä247 .

Jaa artikkeli sosiaaliseen mediaan

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp

Jätä kommentti